
I 1907 starter hennes arbeid med funksjonsfriske barn og hun åpner sin første ”Casa dei Bambini”, et hus, der alt er tilrettelagt for det lille barnet fra 3-6 år. Allerede to år senere har hennes metode og oppdagelser om barnas utvikling vekket så mye oppsikt at hun blir bedt om å starte et utdanningskurs for lærere. Samme år utgir hun sine observasjoner og notater i boken ”Il Metodo”, som straks blir oversatt til mer enn 20 språk.
Hovedprinsippet i Montessoripedagogikk er at barnets største behov er å finne ut hvordan verden fungerer og å tilegne seg evnen til å mestre de praktiske og intellektuelle utfordringene den byr på. Denne kunnskapen kan ikke overføres fra et individ til et annet, men barnet må tilegne seg den ved å gjøre egne erfaringer. Ved hjelp av det sinnrike og vitenskapelig funderte Montessorimateriellet kan barnet i løpet av lange arbeidsøkter utforske de enkelte aspektene i egen læringsprosess, veiledet av de voksne i miljøet.
Fra brosjyren til Vestfold Montessori Forening Se her film fra Montessori Norge om montessoripedagogikk. De var her høsten 2017 og filmet i både barnehagen og skolen. https://www.youtube.com/watch?v=Z75fvGzNsR8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2cg6RIzvtODqHulPTRy7YGDt5o2ItbNOeuzpUBQ8lLdMYFYYWS4yLlnpI